دوچرخهسواری بیاماکس (به انگلیسی: BMX racing) از رشتههای ورزش دوچرخهسواری است. این ورزش با استفاده از دوچرخه در یک مسیر بسته با مسافت ۳۵۰ متر برگزار میشود.
این مسابقه که معمولاً با هشت دوچرخهسوار برگزار میشود در یک سطح شیبدار با ارتفاع ۴٫۶ متر تا ۵ متر که مسیری ناهموار دارد انجام میشود، در هر دور ۴ دوچرخهسوار برتر به مرحله بالاتر صعود میکند.
مسابقات بیاماکس در دو بخش سوپر کراس و آزاد برگزار میشود، در بخش مسابقات آزاد حرکات نمایشی نیز در نمرهدهی داوران تأثیر دارد.
این ورزش در اواخر دهه ۱۹۶۰ و در دهه ۱۹۷۰ میلادی در کشور آمریکا شکل گرفته و در ۱۹۸۰ به صورت مدرن درآمده است، این ورزش هماکنون در مسابقات المپیک برگزار میشود.
این رشته در سالیان اخیر در ایران علاقمندان بیشتری پیدا کرده و مربی گری تیم ملی آن توسط نوید قاسمی انجام میشود
و در چند سال اخیر فعالیت بانوان در این رشته را نیز مشاهده گر هستیم.
دوچرخهای برگرفته شده از موتور
دوچرخههای BMX در اواخر دهه 1960 میلادی در کالیفرنیا ساخته شدند درست در سالهایی که رقابتهای موتور کراس در بین مردم به عنوان ورزشی محبوب طرفداران زیادی پیدا کرده بود، دوچرخهای از نسل موتورها الهام بخش سازنده آن شد. این رشته برای کودکان و نوجوانانی که علاقمند به کراس موتور بودند بی خطرتر و بهتر بود و ماجراجویان جوان با شیوه موتور سواری و با لباسهای آن در این رشته فعالیت می کردند. نام این رشته BMX نهاده شد.
فدراسیون بینالمللی این رشته آوریل سال 1981 تاسیس شد و نخستین مسابقه قهرمانی جهان آن در سال 1982 برگزار شد. BMX پس از آن سال به سرعت به عنوان یک رشته اصلی در دوچرخه سواری رشد کرد به طوریکه در سال 1993 به صورت رسمی به عضویت اتحادیه جهانی دوچرخه سواری درآمد. این رشته هم اکنون جزء اصلی برگزاری رقابتهای قهرمانی آسیا، بازیهای آسیایی، قهرمانی جهان و حتی المپیک است و مدالهایی را در بخش زنان و مردان دارد اما در ایران فعالیت خود را شروع نکرده است.
یست این رشته خاکی و مانند پیست موتورسواری است البته با شیب کمتر و تپههای کوچکتر. مسافت دور پیست دوچرخه سواری BMX به 350 متر و شیبهای آن از هشت متر تجاوز نمیکند، گوشههای آن باید برعکس موتور سواری تخت باشد. علاقمندی اروپاییها و به خصوص آمریکاییها به این رشته باعث شد تا BMX این روزها شاخههای مختلف و مسابقات گوناگونی داشته باشد. رقابتهای رسمی، آزاد، خیابانی و ساده، در جنگل، در سطح جاده صاف یا خیابان یا زمین خاکی.
برنامهای برای ورود BMX به ایران اما ایران هنوز به جایی نرسیده که بتواند جز سه رشته دوچرخه سواری همچون کوهستان، جاده و پیست رشته دیگری را راهاندازی کند. علی زنگی آبادی رئیس فدراسیون دوچرخهسواری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامههای آینده این فدراسیون و چگونگی راهاندازی این رشتهها، گفت: این رشته مانند موتورسواری است و جذابیتهای خاص خود را دارد مطمئنا اگر بتوانیم زمینه راه اندازی آن را فراهم کنیم بسیاری از جوانان به دوچرخهسواری علاقمند میشوند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که “چرا برای استارت این رشته از پیست موتورسواری آزادی استفاده نمیکنید؟”، گفت: پیست موتورسواری تپههای بلندتری دارد و نمیتوانیم از آن برای دوچرخههای کراس استفاده کنیم. باید برای حل مشکل فضا راهکار دیگری را پیدا کنیم.
زنگی آبادی تصریح کرد: قبل از رفتن ضیاء آذری نامهای را برای در اختیار گرفتن یک قطعه زمین در مجموعه آزادی تهیه کردیم. با آمدن مدیر جدید دوباره باید در این خصوص نامه نگاری کنیم. البته دریافت این زمین تقریبا قطعی است و تنها باید جایابی شود.
وی در این خصوص گفت: با شرکت تجهیز هم برای ساخت پیست BMX صحبت کردهایم در صورتی که جای زمین مشخص شود هزینه ساخت آن با اعتباری نزدیک به 300 تا 400 میلیون تومان برآورد خواهد شد.
وی ادامه داد: مطمئنا بعد از راهاندازی این رشته باید به فکر دوچرخههای آن باشیم. ما حتی یک دستگاه دوچرخه هم در این ماده نداریم. هزینه خرید آن باید بررسی و اعتبار آن درخواست شود.
آخرین دیدگاهها