دستهاي بيحس چه به سبب احساس ناراحتي و چه به دلیل عدم كنترل، ميتوانند يك تمرین خوب دوچرخه سواری را خراب كنند. يكي از دلايل شايع و قابل پيشگيري بيحسی دستها، با نام فلج فرمان دوچرخه نيز شناخته ميشود. اين حالت، نتيجه فشار بيش از حد روي عصب اولنار يا مياني در محلي است كه از مچ وارد دست ميشود. آگاهي از اين علت، شما را به يافتن راهحلهايي هدايت ميكند كه براي رفع فلج فرمان خودتان عملي باشد.
جايي كه دست و فرمان به هم ميرسند
اعصاب اولنار در انتهاي كف دست در مقابل شست از مچ، وارد دست ميشوند. اعصاب اولنار در داخل اين برآمدگی قرار گرفته اند، در قسمتي كه اصطلاحاً پاشنه دست ناميده ميشود و غالباً همان جايي از دست است كه روي فرمان دوچرخه قرار ميگيرد. این عصب از ميان كانال Guyon عبور كرده و توسط استخوانهاي مچ و دست فشرده ميشود. اگر فشار زیاد باشد، انگشت كوچك و انگشت دوم (حلقه) شما بيحس خواهند شد و اگر فشار بيشتر شود، ميتواند به بيحسي كامل دست منتهي گردد.
عصب مياني از طريق تونل كارپال و از بين عصب اولنار و پايه انگشت شست، از مچ وارد دست ميشود. فشار بيش از حد در اين ناحيه باعث بیحس شدن انگشتان مياني و اشاره شما خواهد شد. بيحسي در این ناحیه ممکن است به بيحسي عصب اولنار نيز مربوط باشد.
راهحلهاي فلج فرمان
1- تقویت عضلات میانی بدن
باید توجه داشته باشید یکی از مهمترین دلیل برای بی حسی و فلج کف دست ضعیف بودن عضلات میانی بدن است. شاید بگویید که ربط عضلات میانی با بی حسی کف دست در کجا است! اما ضعیف بودن عضلات میانی دوچرخه سواران که اغلب از آن رنج می برند باعث میشود بجای آنکه وزن بالا تنه توسط عضلات میانی کنترل شود به دست ها منتقل شود! و این موضوع باعث وارد شدن فشار بیش از حد به دست ها میشود که در نحایت بی حسی یا همان فلج فرمان را به همران می آورد.
2- استفاده از گریپ یا دستگیره های طبی
یکی از راه حل هایی که بسیار تاثیرگزار است استفاده از گریپ و یا همان دستگیره ها طبی است. در این گریپ ها سطح محل قرارگیری منطقه ای که دست روی آن قرار می گیرد بیشتر است. و این کمک می کند شار وارده از سطح دست به فرمان به کاهش یابد. این گریپ های فرمان در بازار ایران هم موجود هستند با سرچ در گوگل می توانید به این گریپ ها دستری داشته باشید.
در دوچرخه جاده لايهگذاري زیر دستها نيز ميتواند به تسكين فلج فرمان و بی حسی دست كمك كند. اين كار ميتواند با دو برابر كردن نوارپيچي ميله فرمان، پدهاي ژلهاي زير فرمان و يا دستكشهاي داراي بالشتك انجام شود. اول دستكشها را امتحان كنيد و مطمئن شويد كه با دست شما تناسب دارند. اگر دستكشها بيش از حد شُل باشند، باعث ایجاد تاول ميشوند و اگر بيش از حد تنگ باشند نيز ميتوانند بيحسي بيشتري را ايجاد كنند. بعضي از دستكشهاي بيش از حد بالشتكگذاري شده، همچنين ميتوانند با متمركز نمودن فشار روي پدهاي اضافي بزرگ، باعث بیحسي شوند.
3- خم نگه داشتن آرنج ها
در پوزیشن های صحیح دوچرخه کوهستان و همچنین دوچرخه جاده، خم نگاه داشتن آرنج ها از فشارهای وارده سرعت گیرهای خیابان و همچنین دست انداز و مسیرهای خاکی بسیار جلو گیری می کند. داشته چند درجه زاویه در آرنج از موارد پوزیشن صحیح در دوچرخه سواری جاده و کوهستان است. این موضوع از فشار های وارده به کف دست جلو گیری می کند.
4-حالت صحیح مچ دست
قرار گرفتن دستان شما روی فرمان با زاویهای كه به مچتان امكان دهد در حالت طبيعي قرار بگيرد، ايدئال است. هرگونه اتساع مچ، فشاری اضافي را روي اعصابي كه وارد دست شما ميشوند، اعمال ميكند. قرار دادن دستها روي فرمان با كمترين خميدگي ممكن در مچ، به اعصاب امكان ميدهد تا آزادانه در كف دستان شما امتداد داشته باشند.
5- تغيير موقعيت دست روی فرمان در دوچرخه جاده
در طول تمرین ميتواند علائم فلج فرمان را کاهش دهد. اگر روي يك دوچرخه جادهاي با دستههاي خميده به سمت پايين (Drop)، احساس كرديد که در حال دچار شدن به بيحسي هستيد، دست خود را به موقعيت متفاوتي حركت دهید كه فشار را از پاشنه دست شما برداشت شود. اين كار روي يك دوچرخه کوهستان با فرمان صاف، كمي دشوار است زيرا موقعيتهاي محدودتري برای جابجایی دست وجود دارد.
6- تنظیم صحیح زین
حركت زين به سمت پايين و عقب نيز ميتواند فشار را از روي دستان شما بردارد. البته مراقب باشيد، زيرا استفاده از اين روش ميتواند مشكلات موقعيتي ديگري را به همراه داشته باشد. هميشه هر تغييري كه اعمال ميكنيد را به صورت تدريجي انجام دهيد.
اگر اين راهحلها مؤثر نبودند به يك متخصص متناسبسازي دوچرخه مراجعه كرده تا وضعيت شما روي دوچرخه را بررسي نمايد. بهعلاوه، ممكن است که به يك متخصص سلامتي نیز نیاز داشته باشید تا تعيين كند كه دقيقاً چه چيزي در اعصاب شما اتفاق ميافتد. آنها ميتوانند تمريناتي براي تسكين اعصاب آزرده به شما بدهند.
شناخت عصبهايي كه فلج فرمان را ايجاد ميكنند، میتواند راهکار بهتری را در مقایسه با شناخت علت ايجاد وضعيت مذكور و راه برطرف کردن آن، در اختیار شما قرار بدهد. اين اصلاحات ساده، مؤثر خواهند بود و بهآساني ميتوانيد آنها را امتحان كنيد. اگر مشكل ادامه داشت براي بهدست آوردن يك ديد عيني و آگاهانه به سراغ يك متخصص برويد تا بتوانيد سواري را تحت كنترل كامل خود نگهداريد.
آخرین دیدگاهها