سیستان و بلوچستان

برنامه سیستان و بلوچستان، به صورت سایکل و در دی ماه 1399 اجرا شد! شروع اون از شهر زاهدان و اتمام پس از گذر از شهرهای میرجاوه، خاش، ایرانشهر، سرباز و چند شهر و تعداد زیادی روستا در چابهار به اتمام رسید ! برای رسیدن به زاهدان، سه راه پیش رو بود ! اتوبوس، قطار و هواپیما !! مطمئن ترین و راحت ترین وسیله برای رسیدن به زاهدان استفاده از قطار هست ! که حدودا 22 ساعت زمان میبره تا از تهران به زاهدان برسه !!
نکته مهمی که باید به اون توجه داشت اینه که باید حداقل 48 ساعت قبل از حرکت دوچرخه هارو تحویل توشه راه آهن بدید تا زودتر به مقصد ارسال بشه ! چون احتمال داره در روز حرکت به دلیل کمبود جا نتونند دوچرخه هارو با خود شما ارسال کنند!
روز اول : صبح ساعت 9 تقریبا به زاهدان رسیدیم و خیلی سریع پیگیر گرفتن دوچرخه ها شدیم حدودا 1 ساعتی زمان برد تا آماده حرکت شدیم و تقریبا ساعت ده و نیم ایستگاه قطار رو ترک کردیم ! و به سمت میرجاوه حرکت کردیم ! مسیر زاهدان به میرجاوه سرازیر و از آسفالت بسیار مناسبی هم برخوردار است در طول مسیر چندان جاذبه توریستی زیادی وجود نداره که لازم باشه وقتتون رو بابت دیدن اون صرف کنید! گاهی وزش باد شدید مانع حرکت میشه که اونروز همین اتفاق افتاد ! با توجه به خستگی سفر ! قرار بود برنامه در روستای لادیز به اتمام برسه اما مجبور شدیم شب رو در اقامتگاه توریستی ونک در میرجاوه بمونیم!
در مسیر میرجاوه
روز دوم : خیلی تند زود سریع باید حرکت میکردیم چون 25 کیلومتر سربالایی از برنامه روز قبل مونده بود که باید امروز جبران میشد ! بعد از خوردن صبحانه به سمت لادیز حرکت کردیم اما مقصد نهایی شهر خاش بود ! در مسیر میرجاوه به خاش، آتشفشان تفتان قرار گرفته ! که یکی از جاذبه های استان سیستان و بلوچستان هست !! البته دو کیلومتری لادیز ، غار معروف اون هست که به دلیل اطلاعات غلط از دیدن اون صرف نظر کردیم !
هرچه به سمت تفتان نزدیک تر میشدیم بر ارتفاع مسیر اضافه میشد و به همین دلیل کار رو خیلی سخت میکرد !! اما نکته بسیار مهم تر که باید در این جاده ها بهش دقت بشه ! نداشتن شانه خاکی و وجود ماشین های سوخت بر هست که با سرعت خیلی زیاد حرکت میکنند ! اتفاق بسیار میمون و مبارکی قبل از سفر افتاده بود و آنهم آشنایی با گروه کوهنوردی پاشپاد بود !!عزیزانی که در متعلق به شهر خاش هستند اما در تمام طول مسیر کاملا از ما حمایت کردند !! نزدیکیهای غروب هنوز مسافت نسبتا زیادی تا خاش مونده بود و اینجا بود که برادران گروه پاشپاد به کمکون اومدند !! شب رو در خاش و در منزل آقا تقی گذروندیم !
در مسیر تفتان
روز سوم : قرار بود به سمت زابلی حرکت کنیم !! اما با پیشنهاد دوستان بومی خوبمون ! قرار شد به سمت ایرانشهر تغییر مسیر بدیم !! دلیل عمده اون هم ، جاده باریک مسیر زابلی و وجود ماشین های زیاد سوخت بر بودند !! به همین دلیل قرار شد به سمت ایرانشهر بریم !! صبحانه رو در محلی به نام کارواندر مهمان دوستان گروه کوهنوردی پاشپاد بودیم ! بعد از خوردن صبحانه آماده حرکت به سمت ایرانشهر شدیم !! جاده ایرانشهر آسفالت مناسبی داره و همچنین شانه آسفالت اون کاملا مناسب دوچرخه سواری است !
هر چه به ایرانشهر نزدیک تر میشدیم بر تعداد روستاها افزوده میشد و آبادی و سرسبزی بیشتری میدیدی !!
جاذبه مسیر وجود روستاها، درختان خرما و سرسبزی خاص منطقه است !! مسیر نسبتا سرازیر بود غیر از چند باری که باید ارتفاع میگرفتی ! عصر حدود ساعت شش به ایرانشهر رسیدیم ! و با کمک دوستانمون در خوابگاه استادیوم ورزشی ایرانشهر مستقر شدیم !
در مسیر ایرانشهر
روز چهارم : بعد خوردن صبحانه باید به سمت شهر سرباز ( هندوستان ایران و سیستان و بلوچستان ) حرکت میکردیم !! بر خلاف انتظار مسیر با سر بالایی شروع شد و هرچه جلوتر میرفتیم اوضاع سخت تر و سخت تر میشد !! بالاخه تونستیم حدود ظهر سربالایی رو پشت سر بگذاریم !!! و بعد از اون به سمت سرباز مسیر کاملا سرازیر بود !! سرباز به خاطر تنوع آب و هوایی اش به هندوستان ایران معروف هست ! مسر بسیار زیبا و سرسبز بوده !! و رکاب زدن در اون واقعا لذت بخش هست !
قرار نبود شب رو در سرباز بمانیم ! برای شب مانی اقامتگاه بومگردی بسیار زیبایی رو در روستای مغ در نزدیکی سرباز انتخاب کردیم !! پس خوردن شام محلی و گرفتن دوش و شستن لباسها ، استراحت مناسبی کردیم و بر خلاف روزهای گذشته ، تیم اجازه داشت صبح کمی دیرتر حرکت کنه!
ما و کودکان روستا
روز پنجم : امروز کمی دیرتر حرکت کردیم !! مقصد بعد از راسک بود ! بعد از آماده شدن به سمت راسک حرکت کردیم !! مسیر با یک سربالایی بسیار تند آغاز میشد !! بعد از رسیدن به گردنه و خوش و بش با مسافرانی که مارو مورد لطف خودشون قرار دادند !! به سمت راسک حرکت کردیم !! مسیر کاملا سرازیر و به شدت زیبا بود !! وجود رودخانه سرباز زیبایی وصف ناشدنی به این منطقه داده است !! به همین دلیل و به خاطر توقف های زیاد بین راه برای گرفتن عکس و … به مقصد اصلی نرسیدیم و شب رو در راسک گذروندیم !! متاسفانه در راسک اقامتگاهی وجود نداره ولی با لطف عزیزان تونستیم از فضای سفره خانه سنتی اونجا برای شب مانی استفاده کنیم !!! متاسفانه آب حمام سرد بود و به همین دلیل نیمی از اعضا تیم تصمیم گرفتند که از گرفتن دوش صرف نظر کنند!
شام رو سفارش دادیم و برامون آماده کردند !! حتما توصیه میکنم شیرچای رو هم امتحان کنید !!!
به سمت راسک
روز ششم : دوباره باید خیلی سریع حرکت میکردیم تا جبران روز قبل رو کرده باشیم !! هر چه از سرباز دورتر میشدیم شکل و بافت طبیعت تغییر میکرد اما همچنان زیبا و دلفریب بود !! در مسیر قرار بود سربه گاندوها بزنیم !! اما دسترسی به زیستگاه طبیعی اونها اونهم با دوچرخه خیلی کار راحتی نیست !! به هماهنگی انجام شده !! تونستیم اونهارو در مکانی که برای نگهداری و پرورش گاندوها در نظر گرفتند ببینیم !! واقعا خارق العاده بود !
بعد دیدن گاندوها، حرکت به سمت جنوب رو ادامه دادیم !! جاده خوب، هوا عالی و از همه مهمتر مردم بلوچستان هستند که در مهمان نوازی بی نظیر هستند !
شب رو تصمیم گرفتیم در روستای رمضان آباد بگذرونیم !! خیلی خیلی از دیدن این روستا خوشحالم !! روستایی ساده ، زیبا با مردمی مهمان نواز و بی آلایش ! نکته مهم اینه که شما هرچه به سمت جنوب نزدیک تر میشید ! بر رطوبت هوا اضافه میشه به همین دلیل انتظار نداشته باشد لباسهایی که میشویید خشک بشند !!
رمضان آباد
روز هفتم : از اهالی رمضان آباد ( یکی از محروم ترین روستاهای سیستان و بلوچستان ) خداحافظی کردیم و به سمت بریس راه افتادیم !! کم کم از تعداد درختان نخل کاسته میشه و جای اون رو درختان دیگه میگیرند !! از کنار کوههای مریخی عبور میکنید و از عظمت و زیبایی اونها شگفت زده میشید !! به دلیل رطوبت زیاد و همینطور دمای بالای بیست درجه کار رو برای دوچرخه سواری سخت میکنه !! اما اونقدری نیست که باعث آزار بشه !! بعد از طی هفتاد کیلومتر به سه راهی رسیدیم که سمت راست به چابهار و سمت چپ به بریس ختم میشه ! به سمت بریس حرکت کردیم اما بر خلاف روزهای قبلی جاده این قسمت باریک !! شلوغ و بدون شانه است !
شب رو قرار بود در کنار اسکله بریس بمونیم اما به دلیل نبودن سرویس بهداشتی ! تغییر عقیده دادیم و قرار شد در اقامتگاه بمونیم !! اینجا بود که دوستانی که در طول مسیر باهاشون آشنا شده بودیم به کمکون اومدند و شب رو در اقامتگاه بومگردی بسیار زیبا بریس موندیم !! رطوبت اینجا واقعا زیاده اما نوع ساخت کلبه ها که با حصیر بود به شما این امکان رو میداد که از شر رطوبت در امان باشید !
ساحل بریس
روز هشتم : امروز بعد از دیدن بریس به سمت چابهار حرکت کردیم !! مسیر همونطور که گفتم باریک ، شلوغ و بدون شانه است !! اما زیبایی مسیر در استان سیستان و بلوچستان غیر قابل تصور هست !! در سمت راست کوههای مریخی و در سمت چپ دریای عمان وجود داره !! پس از طی 35 کیلومتر به تالاب لیپار رسیدیم !! تالابی با رنگ صورتی !! که مشابه اون رو در جای دیگه ندیدم !!
در ساحل دریا نهار خوردیم و تنی هم به آب دریا زدیم تا خستگی این چند روز از تنمون بیرون بیاد ! بعد از آب تنی به سمت چابهار حرکت کردیم ! شب به چابهار رسیدیم ! و در یک مدرسه مستقر شدیم !
دریای عمان
روز آخر : قرار بود امروز به چابهار ( بندر مهم سیستان و بلوچستان ) گردی بپردازیم !! صبح خیلی زود دوچرخه هارو آماده کردیم !! چون چابهار قطار نداره قرار شد با هواپیما برگردیم و اینبار برعکس اومدن باید کاملا دوچرخه ها بسته بندی بشند !! چرخ ها باز، فرمون هم همینطور و کل دوچرخه داخل پلاستیک حباب دار پیچیده بشه !! حتی بهتر هست باد چرخها هم خالی بشند !
بعد از چابهار گردی و خرید !! سری به رستوران شهر زدیم تا بتونیم غذای دریایی بخوریم !! ساعت 15 در فرودگاه بودیم و آماده برگشت به تهران و اتمام سفر !