روستای نامق

روستای نامق یکی از زیباترین دهکده‌های شمال شرق ایران است. اکنون شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که روستای نامق کجاست؟ بعد از اینکه 32 کیلومتر از شهرستان کوه سرخ در نزدیکی کاشمر استان خراسان رضوی یکی از بزرگترین استانهای ایران دور شدید، به روستای نامق می‌رسید که با مردمانی مهربان و دوست‌داشتنی و طبیعتی دل‌انگیز می‌تواند یک مقصد گردشگری عالی در فصل بهار باشد. وجه تسمیه نام روستا به این صورت است که نامه‌ای از طرف امام علی برای مردم روستا فرستاده می‌شود که آن‌ها را به دین مبین اسلام دعوت می‌کند. این نامه که به نامه حق مشهور شد به مرور زمان به نامق تغییر یافت و به شکل امروزی درآمد. دشت‌های سرسبز، آثار باستانی فراوان، کوه‌های بلند و درختان مختلف از جمله جاذبه‌هایی است که در آن حوالی به وضوح دیده می‌شود و هر طبیعت‌گرد کنجکاوی را جذب خود می‌کند. روستای نامق کوهسرخ با تپه‌ها و دره‌هایی متنوع همسایه است و آرامش خاص آن هر مسافری را شیفته‌ی خود می‌کند. این روستا آب و هوایی معتدل و نیمه خشک دارد، به گونه‌ای که زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها نیمه گرم است و با نسیم خنک خود از شما پذیرایی می‌کند.

روستای نامق به قدری زیباست، که تا کنون دوبار برنامه رکاب زنی در آنجا صورت گرفته است!

مرتبه اول : شهریور ماه ، درجه سختی : متوسط
روز اول از شهر کاشمر به سمت نامق حرکت کردیم، بیست کیلومتر سربالایی که در چهار کیلومتر انتهایی با شیب بسیار تندی روبرو میشدی، سپس ده کیلومتر سرازیری تا به شهر ریوش رسیدیم، از آنجا به سمت نامق تغییر مسیر داده، نهار را در اقامتگاه بومگردی زیبای بادام در روستای ایور خوردیم و سپس به سمت نامق حرکت کردیم !
شب پس از پخت شام در اقامتگاه بومگردی زیبای اولنگ و استراحت در باغی بزرگ بر فراز تپه ای مشرف به دشت به خواب رفتیم!

روز دوم : از روستای نامق به سمت آبشار رودمعجن ( یکی از زیباترین آبشارهای ایران ) حرکت کردیم، کلا مسیر بده بستان بود و یکی دو کیلومتر انتهایی خاکی و باید از میان آب عبور میکردیم، به مکانی رسیدیم که عملا نمیشد دوچرخه ها را جلوتر برد، و پیاده به سمت آبشار حرکت کردیم ! آبشاری بینظیر با ارتفاع سی متر، که مدت زیادی زیر آب آبشار به تفریح پرداخته و خستگی را از تنمان خارج کردیم !و سپس پس از خوردن نهار به سمت اقامتگاه برگشتیم!

روز سوم : از روستای زیبای نامق خداحافظی کردیم و به سمت روستای طرق حرکت کردیم، مسیری از میان بادامستانهای دیم، مسیر تا حدودی سربالایی بود، به طرق و اقامتگاه بسیار زیبای چشمه نقره رسیدیم ، نهار خوردیم و به سمت ریوش رکاب زده و دوچرخه ها را بارگیری کردیم !

مرتبه دوم : آبان ماه ، درجه سختی : متوسط
روز اول : صبح زود در روستای البلاغ ( بین سبزوار و کاشمر ) دوچرخه ها را تخلیه کرده و پس از خوردن صبحانه مفصل و عالی، از جاده فرعی به سمت نامق حرکت کردیم! پس از گذشتن از روستاهای بیروت و اوندر و … به ریوش رسیدیم، نهار را در اقامتگاه بومگردی باغدشت که بسیار زیباست خورده و مجددا به سمت نامق حرکت کردیم، شب و پس از طی 110 کیلومتر به نامق رسیدیم، در اقامتگاه کاهگلی اولنگ استراحت کرده و به صبح رساندیم!

روز دوم :
از روستای نامق به سمت تربت حیدریه حرکت کردیم و پس از طی چند کیلومتر از جاده اصلی خارج شده و به سمت رودخانه حصار تغییر مسیر دادیم، و میبایست برای رسیدن به مقصد چند کیلومتر از میان رودخانه عبور کنیم که بسیار زیبا و هیجان انگیز بود، پس از خوردن نهار و تفریح مجددا به سمت روستا و اقامتگاه برگشتیم، کلا مسیر چیزی حدود 30 کیلومتر بود!

روز سوم : با دلی آکنده از غم از روستا و اقامتگاه خداحافظی کردیم و به سمت روستای کریز رکاب زنی را آغاز کردیم، مسیر بسیار زیبا و مملو از رنگهای مختلف بر در ختان منطقه بود، پس از طی 60 کیلومتر به روستای کریز و اقامتگاه بومگردی بی بی لعبا رسیدیم، نهار خورده از آبشار کریز دیدن کردیم و پس از بارگیری دوچرخه ها ، منطقه را ترک کردیم!

برای دیدن عکسهای بیشتر به گالری عکس مراجعه فرمایید!