دور حذفی

دور حذفی مسابقه ای است که در اسپرینت های میانی آخرین دوچرخه سوار حذف میشود.

– در این مسابقه بعد از یک یا دو دور یک نفر از مسابقه خارج میگردد.

– تعداد دورها در پیست 333/33 و بزرگتر از فرمول n-1 تبعیت میکند، یعنی از هر یک دور یک نفر کنار خواهد رفت.

– اگر اندازه پیست از 333/33 کمتر باشد از هر 2 دور یک نفر حذف میشود.

– در پیست نصف نفرات در بالای خط استارت در نزدیکی میله های پیست و نصف دیگر در زیر خط استارت با نظارت داوران و کمک مربیان مستقر خواهد شد.

– به دلیل حذف نفرات سرعت این مسابقه گاهی تا 60 کیلومتر در ساعت میرسد.

– دور اول به عنوان مارشال و قابل محاسبه نمی باشد.

– اگر برای دوچرخه سواری حادثه رخ دهد تا 1300 متر مجاز جهت رفع نقص اقدام نماید. ( به جز یک کیلومتر آخر )

– در همه رشته ها طوقه جلو ملاک جایگاه دوچرخه سوار است و فقط در رشته دور حذفی طوقه عقب ملاک قرار داده می شود.

توضیح اجمالی :

از لحاظ تاریخی کشورهای بلژیک، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوییس در زمینه دوچرخه‌سواری جاده رقابت و تلاش بیشتری از خود نشان داده‌اند، همچنین با افزایش محبوبیت این ورزش کشورهایی مانند استرالیا، ونزوئلا، روسیه، آفریقای جنوبی، نیوزلند، نروژ، بریتانیا، ایرلند و ایالات متحده آمریکا وارد این رشته ورزشی شدند.

از تورهایی که در داخل ایران برگزار می‌گردند می‌توان تور آذربایجان،استان مرکزی، تور ریاست جمهوری، تور خراسان و تور مازندران که همه ساله در تاریخ معینی برگزار می‌گردد را نام برد، که این تورها چه داخلی و چه خارجی همه زیر نظر (Uci) می‌باشد.

این ورزش در ۳ بخش استقامت جاده، تایم تریل انفرادی و تایم تریل تیمی برگزار می‌شود.

دوچرخه‌سواری جاده ۱۸۶۸ میلادی به صورت یک رشته ورزشی رسمی سازماندهی شده‌است و اولین دوره مسابقات قهرمانی آن در سال ۱۸۹۳ و از اولین دوره بازی‌های المپیک (۱۸۹۶ آتن) برگزار شده‌است.

دور حذفی
وردیج