تغذیه

ورزشكاراني كه علاقه مند به برنده شدن در مسابقات ورزشي هستند نياز به تغذيه اي صحيح دارند. ورزشكاري ( تغذیه دوچرخه سواران ) كه به اندازه كافي مايعات مي نوشد و يك رژيم غذايي متعادل دريافت مي كند مي تواند از حداكثر توان خود در رقابت هاي ورزشي استفاده كند.رژيم غذايي و تغذیه يك ورزش كار بايد بر اساس سن، سايز بدن، شرايط فيزيكي و نوع ورزشي كه انجام مي دهد باشد و حتما هر فرد ورزشكار و تغذیه دوچرخه سواران بايد با يك متخصص رژيم درماني براي گرفتن رژيم منحصر به فرد مشورت كند.

توصیه‌های عمومی غذا خوردن در جهت حفظ سلامت بدن

  1. قبل از اشتهای کامل غذا نخوریم و قبل از سیر شدن کامل دست از غذاخوردن بکشیم.

  2. در هنگام خوردن غذا و حتی بعد از صرف غذا حفظ آرامش از نکات ضروری است (بسیار سریع غذا خوردن و طولانی شدن مدت زمان صرف غذا هردو بد است)

  3. حرکات شدید و فعالیت‌های ورزشی و همچنین به بستر رفتن برای خواب بلا فاصله بعد از صرف غذا پسندیده نمی‌باشد.

  4. تنوع و مصرف غذاهای رنگارنگ همزمان باهم باعث سوء هاضمه می‌شود مثلاً وجود چندین نوع خورشت و انواع سالاد و ترشی و ماست و سوپ و… بر سر یک سفره و استفاده ازتمامی آنها عامل سوءهاضمه و ایجاد خلط غیرطبیعی خواهد بود. همچنین مصرف بعضی از غذاها باهم می‌تواند بسیار مضر باشد که گاهی تأثیرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری‌های صعب العلاج بروز خواهد کرد به عنوان مثال حکمای طب ایرانی معتقد هستند مصرف همزمان گوشت با ماست می‌تواند باعث تولید خلط خام در بدن شده و بعضی از لکهای پوستی را طی چندین سال به وجود می‌آورد؛ لذا ازخوردن ترکیب غذایی ذیر جداَخودداری فرمایید:(کله پاچه+انگور)، (ماهی تازه+شیر وتخم مرغ)، (گوشت+ماست و دوغ)، (پنیر+بادام)، (حلیم+انار)، (خربزه+عسل)، (لبنیات+انواع آلو)، (سرکه+برنج وماش)

  5. مداومت برمصرف یک نوع غذا نیز پسندیده نیست مثلاً هرروز برنج خوردن.

  6. غذا باید به خوبی جویده شود و به آرامی بلعیده گردد و این امر باعث تسهیل در هضم معده خواهد شد و از ترش کردن و نفخ گوارش جلوگیری می‌کند.

  7. پرهیز از خوردن میوه‌های نارس که باعث سوءهاضمه می‌شود.

  8. اگر یک وعده غذای سنگین مصرف شود ضروری است روز بعد کم خوری و امساک وجود داشته باشد و اگر این مسئله رعایت نشود طول عمر کوتاه خواهد شد.

  9. گرسنگی و سیری زیاد هردو باعث ضعف هاضمه می‌شود.

  10. غذاهایی که از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند و سریع الهضم می‌باشند باعث حفظ سلامتی می‌گردند مانند:(نان تهیه شده از گندم کاملاً رسیده، گوشت معتدل زود هضم مانند گوشت گوسفند، مرغ و کبک و تیهو که به روش طبیعی پرورش یافته‌است، شیرینی جات طبیعی و معتدل مانند عسل و شیره انگور، خرما و انجیر تازه.

  11. زیاده روی در مصرف ترشیجات باعث افزایش ضعف اعصاب و پیری می‌گردد.

تغذیه دوچرخه سواران
صبحانه آتشی

در اینجا سعی میکنیم مطالب علمی و مفید مربوط به تغذیه مخصوصا دوچرخه سواران را با شما در میان بگذاریم !